Zlatica | 2013.07.13 2013.07.13 | 3064 | 0 / 10 | 1 |
Spánok pomáha deťom pri učení sa
Z kategórie: 'Výskum'Spánok je nevyhnutný nielen pre zdravie detí, ale podporuje tiež učenie, pretože pomáha mozgu transformovať implicitné nevedomé znalosti na aktívne explicitné poznatky. To, že tento proces je účinnejší v detstve ako v dospelosti, ukázala štúdia vykonaná v Nemecku. Štúdia bola publikovaná v časopise Nature Neuroscience.
Predchádzajúce štúdie u dospelých preukázali, že spánok po učení napomáha dlhodobému skladovaniu študovanej látky. To je podľa Wilhelmovej z Unvierzity v Tübingene preto, lebo počas spánku, sa pamäť mení takým spôsobom, že facilituje budúce osvojovanie, implicitné znalosti na explicitné, a preto sa prenos do ďalších oblastí stáva jednoduchším.
Typy znalostí
Deti, počas dlhšieho a hlbšieho spánku integrujú každý deň veľké množstvo informácií. Vo výskume Wlhelma et al, vedci skúmali schopnosť tvorby explicitných poznatkov prostredníctvom implicitných motorických úloh. V experimente, deti vo veku 8 a 11 rokov a mladí dospelí, sa naučili odhadnúť vopred stanovený súbor opatrení, bez toho, aby si boli vedomí existencie tohto súboru. Na druhý deň po spánku, alebo po strávenom dni, bola analyzovaná pamäť účastníkov.
Výsledok: obe vekové skupiny si boli schopné po spánku vybaviť viac prvkov rady čísel, ako tí, ktorí zostali hore. Deti, boli v tejto úlohe oveľa lepší ako dospelí.
"U detí, sa vytvárajú oveľa efektívnejšie explicitné poznatky počas spánku z predtým naučených implicitných úloh," hovorí Wilhelm.
Abstrakt článku
The sleeping child outplays the adult"s capacity to convert implicit into explicit knowledge:
Ak spánok nasleduje implicitné učenie motorických sekvencií, deti vykazujú vyššie zisky v explicitných znalostiach sekvencií po spánku ako dospelí. Tieto väčšie explicitné znalosti detí bolo spojené s vyšším počtom zníženia aktivity mozgových vĺn (hlbší spánok) a vyššou aktivitou hipokampu pre vyhľadávanie explicitných znalostí (fakty). Dáta (autorov článku) naznačujú, zvýšenú schopnosť detí v získavaní nemenných vlastností z komplexných prostredí, pravdepodobne v dôsledku zvýšeného prespracovávania pamäťových reprezentácií hippocampom pri zníženej aktivite mozgových vĺn (hlbšom spánku).
Autori štúdie:
Ines Wilhelm,
Michael Rose,
Kathrin I Imhof,
Björn Rasch,
Christian Büchel
& Jan Born
Publikované: Nature Neuroscience 16, 391–393 (2013) doi:10.1038/nn.3343 Received 21 September 2012 Accepted 24 January 2013 Published online 24 February 2013 Corrected online 03 March 2013
Prebrané Tendecias21 - Tendencias Sociales
Zdieľaj:
|