Pedagogická a školská psychológia základné informácie
Anotácia predmetu:
Pedagogická psychológia je veda a psychologických zákonitostiach výchovno-vzdelávacieho procesu v školských a mimoškolských výchovných a vzdelávacích zariadeniach. Pedagogická psychológia rieši dve základné oblasti:
- všeobecné otázky pedagogickej psychológie
- špeciálne otázky pedagogickej psychológie: psychológiu výchovy a psychológiu učenia a vyučovania
Ciele:
Pedagogická psychológia poskytuje budúcim logopédom/učiteľom základné poznatky, ktoré budú môcť využiť ri poradenskej práci s deťmi. V rámci kurzu sa okrem pedagogickej psychológie bude vyučovať aj školská psychológia.
Témy výučbových jednotiek:
1. Základné teoretické východiská: Historický náčrt predmetu pedagogickej psychológie, metódy
pedagogickej psychológie, systém pedagogickej psychológie. Základné pojmy – zrenie, učenie, vývin a výchova. Determinácia utvárania psychiky človeka.
2. Učenie – charakteristika druhy a zákony učenia.
3. Podmienky a činitele učenia. Sociálne učenie a jeho význam vo vývine dieťaťa.
4. Psychológia výchovy – proces výchovného pôsobenia
5. Psychologická analýza príčin neprospievania žiakov, problémové školské správanie
6. Kreativita žiakov. Pojem kreativity, úrovne kreativity, faktory kreatívnych schopností.
Vzťahy medzi inteligenciou a kreativitou.
7. Psychické stavy, ktoré podmieňujú efektívnosť učenia a vyučovania /najmä preťažovanie, únava,
ale aj zážitok z úspechu žiakov a učiteľov/.
8. Školská psychológia /predmet, základné problémy a úlohy škol. psychológie/. Vývin školskej
psychológie.
9. Školských psychológ - náplň a činnosti. Sekvenčný model činností. Spolupráca školského
psychológa s učiteľmi pri výchove a vzdelávaní žiakov.
10. Zhrnutie semestra
Hodnotenie:
50% bodov - priebežné hodnotenie
50%bodov - záverečná skúška z pedagogickej a školskej psychológie
Minimum je 119 bodov na Fx.
KLASIFIKÁCIA
A - 200 - 190
B - 189 - 172
C - 171 - 156
D - 155 - 138
E - 137 - 120
Fx - 119 - 0
POVINNÁ LITERATÚRA
Ďurič, L., Grác, J., Štefanovič, J.: Pedagogická psychológia, 2.vydanie, Bratislava, Jaspis 1991 /str. 333/Gajdošová, E.: Školská psychológia, SPN, Bratislava 1998
Ďurič, L., Kačáni, V. a kol.: Učiteľská psychológia. Bratislava, SPN 1992 /s.374/
Fontana ,D.: Psychologie ve školní praxi, Portál, Praha 1997
Čáp,J., Mareš,J.: Psychologie pro učitele, Portál, Praha 2001
Wágnerová, M.: Psychologie školního dítěte, Univerzita Karlova, Praha 1995
Novšie časopisecké pramene
Elektronická učebnicaPedagogická a školská psychológia z Trnavskej univerzity.
Problematika špecifických porúch učenia publikácia na stiahnutie
Psychologická príprava budúcich učiteľov publikácia na stiahnutie
Zdieľaj:
|