Zlatica | 2013.01.28 | 4330 | 9.5 / 10 | 5 |
Základné informácie o metóde
Autorkou metódy naratívneho formátu Hocus-Lotus je psychologička,
Prof. Traute Taeschner z Universitá degli Studi, di Roma „La Sapienza“, ktorá vypracovala a vedecky overila novú metódu učenia sa cudzieho jazyka pre deti od 2 rokov do 10 rokov.
Táto metóda stavia na psycholingvistických štúdiách zameraných na sledovanie osvojovania si materinského jazyka u detí.
Ide o „inovatívny teoretický koncept psychologickej podstaty ako narácia (rozprávanie príbehu), prejavovanie emócií v reči, správna komunikácia, používanie výrazových prostriedkov tváre, hlasovej intonácie, zacielenia pohľadu, akcie a gestikulácie, ktoré vytvárajú charakter postáv multilinguálnych produktov a rôznych spôsobov triednych aktivít“ (T.Taeschner).
Deti celým procesom učenia jazyka sprevádzajú postavičky dvoch rozkošných Dinokrokov - Hocusa a Lotusa (Dinokrok je zmiešanina dinosaura a krokodíla), s ktorými sa deti môžu identifikovať. Hocus a Lotus prevádzajú deti rôznymi situáciami hlbokým emočným podtónom. Príbehy sú tvorené jednoducho detsky s využitím najpoužívanejších rečových prostriedkov prezentovaných v krátkych muzikálových pesničkách. Každá muzikálová pesnička (jeden príbeh) trvá okolo 5 minút, pričom rodičia a učitelia majú k dispozícii malú obrázkovú knižku s textom pesničky a farebnými obrázkami vyjadrujúcimi obsah ako aj možnosť dokúpiť si DVD s animovanými príbehmi.
Učiteľská aktivita spočíva v dramatickej/divadelnej činnosti.
Učiteľ počas magickej hodiny rozpráva deťom rozprávku a zároveň ju divadelne znázorňuje, pričom deti po ňom opakujú jednotlivé frázy a jeho pohyb. Hlavnou zásadou nie je, aby učiteľ výborne ovládal cudzí jazyk, ale aby bol schopný spontánne pracovať s deťmi, získať si pomocou svojho prístupu deti k spolupráci a dokázal ich zaujať. Prof. Taeschner vypracovala špecifický manuál pre učiteľov, ktorí učia deti metódou Hocus-Lotus a zároveň vedie kurzy „magickej učiteľky“ v Taliansku.
Naratívny formát Hocus a Lotus je podporený Európskym projektom LLP Socrates-Erasmus a prešiel niekoľkými fázami výskumu. Bol overený v ôsmych krajinách Európy a je nositeľom niekoľkých ocenení.
V súčasnosti sa metóda Hocus a Lotus overuje v rámci medzinárodného výskumného projektu "Staňme sa dvojjazyčnou rodinou" (BilFam) a v štádiu rozpracovania je niekoľko diplomových a dizertačných prác v Taliansku, Bulharsku, Rumunsku a na Slovensku.
Zdieľaj:
|