Vývinové osobitosti mladšieho školského veku - Rozširujúci študenti
Z kategórie: 'Pedagogická a školská psychológia'Aktivity počas prednášky:
1. Krátky test - Čo všetko viem o mladšom školskom veku: Kahoot. Kliknite na test po vyzvaní. Dĺžka aktivity 6-7 minút.2. Pozrite si video: kognitívny vývin Piaget.
3. Tu si stiahnete prednášku v ppt: Mladší školský vek.
4. Kahoot, záver vyučovania
Stručný obsah predmetu:
1. Metódy výskumu vo vývinovej psychológii aplikované na obdobie mladšieho školského veku a vo vzťahu k príbuzným vedným disciplínam.
2. Všeobecná charakteristika psychického vývinu: klasifikácia vývinových zmien a procesov, činitele psychického vývinu, vývinová norma, otázky periodizácie psychického vývinu. Aktuálne teoretické modely psychického vývinu v kontexte vývoja disciplíny a nových trendov výskumu a jeho výsledkov: endogenistické, exogenistické a interakčné modely psychickej ontogenézy.
3. Motorika v období mladšieho školského veku a jej význam pre celkový psychický vývin: zákony a priebeh vývinu hrubej a jemnej motoriky, vizuomotorická koordinácia, lateralizácia; hra a kresba a jej miesto v psychickom vývine v mladšom školskom veku.
4.Kognitívny vývin v mladšom školskom veku: vývin kognitívnych psychických funkcií v kontexte základných teoretických koncepcií (vnímanie, pozornosť, pamäť, predstavivosť, myslenie, reč a jej význam pre celkový psychický vývin, ľudské konanie a regulácia správania). 5.Vývin osobnosti v mladšom školskom veku: formovanie self a psychickej identity (obraz seba, sebaporozumenie, sebahodnotenie), potrieb, hodnôt a záujmov; ich formatívne činitele (rodina, škola, vrstovnícka skupina, priatelia, kultúra); poznatkový prínos hlavných teórií vývinu osobnosti. Budovanie interpersonálnej väzby, citové pripútanie a jeho premeny v mladšom školskom veku: teórie a empirické poznatky. Etapy a činitele vývinu citov (aj v kontexte socializácie) v mladšom školskom veku: emočná inteligencia, emočná regulácia.
6. Psychosexuálny vývin: fyzické a psychické zložky ľudskej sexuality a jej vývin (psychosexuálna orientácia, rod, rodová rola).
7.Sociálny vývin v mladšom školskom veku: vývin sociálneho self, sociálneho porozumenia a sociálnych vzťahov a socializácia jednotlivca (procesy socializácie v kontexte ontogenézy a kritickej sociálnej skupiny - rodiny, školy, hrovej /vrstovníckej skupiny, kolektív s ohľadom na aktuálne sociálno-kultúrne výzvy). Morálny vývin v mladšom školskom veku: psychologické koncepcie morálneho vývinu (podmienky a vývinové etapy, morálne usudzovanie a morálne konanie /prosociálne správanie, morálny charakter, morálne hodnoty, morálne cítenie a morálna identita; sebadisciplína a empatia).
Podmienky k udeleniu zápočtu:
Na cca 5 strán (úvodná strana s označením a menom, vekom, počtom rokov praxe a miestom kde pracujem sa neráta) rozpracovať odpovede na otázky - zaslať na mail presne dňa 18.12.2020:
1. Ako som počas zatvorenia škôl (marec – máj 2020 alebo aj teraz od októbra/novembra 2020 - ak máte zatvorenú budovu a učíte online) pracoval/a so žiakmi. Aké portály som používal/a pre jednotlivé ročníky, ako som sa prispôsobila situácii.
2. Aké technológie som využíval/a pre jednotlivé vekové kategórie.
3. Ako som sa pripravoval/a na prácu s deťmi a ako som sa cítil/a (Aké emócie ste prežívali v súvislosti s online vzdelávaním?)
4. Ako hodnotím deti v škole? Dávam im známky, ústne hodnotím, na teste napíšem poznámku, korekciu? (bežné vyučovanie vs. Online)
5. Akých žiakov mám v triede? Mám tam obľúbených žiakov? Prečo sú obľúbení? Mám tam neobľúbených žiakov? Prečo sú neobľúbení?
6. Aké rozdiely som postrehol/postrehla pri práci so žiakmi v jednotlivých ročníkoch? (pri bežnom vyučovaní)
7. Aké rozdiely som postrehol/postrehla pri práci s chlapcami a dievčatami – v offline a online priestore.
8. Čo znamenajú pre mňa technológie – ako často ich používam, ktoré programy využívam denne, týždenne a ktoré len občas. Aké emócie ma zaplavujú pri práci s PC.
9. Aké etické a morálne správanie si všímam u detí ktoré učím. (trieda, cca. Vek detí). Aké témy preberáme na etickej výchove/ak ju učím? Čo potrebujem deti naučiť a čo už vedia z MŠ alebo rodiny?
10. Ako hodnotíte získané informácie z tejto hodiny? Čo by ste potrebovali vedieť? Čo bolo zbytočné, lebo ste to už vedeli?
kognitívny vývin Piaget
Odporúčaná literatúra:
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2. aktual. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 8024712849.
ŠRAMOVÁ, B. Osobnosť v procese ontogenézy. Bratislava: Melius, 2007. ISBN 978-80-969673-0-8.
GLASOVÁ, M. Vybrané kapitoly z vývinovej psychológie. In: Glasová, M., Páleník, Ľ., Solárová, E., Štefanovič, J. Vybrané kapitoly zo psychológie. Bratislava: Metodické centrum
Tomášikova, 1995.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství a dospívaní, Praha: Portál, 2012. ISBN 9788024621531.
PERIODIKÁ: Developmental Psychology; Child Development; Psychológia a patopsychológia;
Československá psychologie, Studia psychologica a i.
Journal of Applied Developmental Psychology
Developmental Psychology®
Psychológia a patopsychológia dieťaťa
Československá psychológia
Zdieľaj:
|